Lektionstips, labbar och övningar

– Återvinning


Grupp- eller enskilt arbete

Dela in eleverna i grupper och låt dem ta reda på hur återvinning går till och sedan redovisa sina arbeten inför resten av klassen eller för andra smågrupper.

Tips på arbetsområden:

• Vad händer med soporna som hamnar i soptunnan?
• Vad händer med utsorterade aluminium- och plåtförpackningar?
• Varför kan det vara bra att säga nej tack till pappersreklam i brevlådan?
• Vad händer med insamlade tidningar?
• Vad händer med gamla pappersförpackningar?
• Varför kan man återvinna olika material/saker men inte allt?



Gör återvinningskonst!

Du ska göra ett eget konstverk. Gå på upptäcktsfärd bland sådant som kastats, hemma och i skolan, och sätt fart på kreativiteten. Skapa konst av det du hittar, stort eller smått. Skulpturer, konstruktioner, collage eller användbara uppfinningar – allt är tillåtet! Ge varje konstverk ett namn och berätta lite om hur du tänkt och vad du själv tycker om ditt verk. Ordna sedan en konstutställning i skolan och prata om vad ni lärt er av detta.



Fyra hörn-/värderingsövningar


Frågor att diskutera:

• Återanvända eller återvinna? Vilket är bäst för miljön – och varför?
• Är det lätt att sortera rätt? 
• Kan jag och min familj bli bättre på att sortera?
• Gör mina val någon skillnad? 



Att se hur sopor bryts ner

Här vill vi visa vilken tid det tar för olika material att brytas ned. Vad händer med saker som slängs i naturen eller på en deponi?

Det här behöver du:

1 snöre eller 1 plankbit
Sopor av olika material (metall, plast, papper, glas med flera)
Nubb, häftstift eller lim

Gör så här:

1. Sätt fast de olika soporna på snöret eller på träplankan.

2. Lägg ut snöret eller plankan på en väl markerad plats i naturen. Gå dit en gång per halvår och kika vad som har hänt.

Fundera på:

• Vilket material tar längst tid att bryta ned?
• Varför tar det olika lång tid för olika material att brytas ned?
• Finns det något material som är farligt för djuren i skogen? Varför?
• Vad händer med metallen?
• Vad händer med pappret?

Här finns labben för utskrift



Ingenting försvinner allt finns kvar

Allt avfall som hamnar på fel plats kommer till slut att försvinna även om det tar olika lång tid. Vart tar då avfallet vägen? Vi brukar säga att ”ingenting försvinner allt finns kvar” och i denna övning visar vi att det bildas något nytt vid nedbrytningen av avfallet.

Det här behöver du:

1 pet-flaska (1,5-liter)
Gräsklipp
Matavfall
Lite häst- eller kogödsel (om möjligt)

Gör så här:

1. Fyll flaskan med gräs, matavfall och (om du har) lite gödsel. Varva materialet och tillsätt sist lite vatten. 

2. Stäng flaskan med kapsylen och ställ den varmt, till exempel vid ett element. Låt flaskan stå så länge att det uppstår ett ordentligt gastryck, du kan känna efter genom att försöka trycka på flaskan. 

3. När trycket är tillräckligt högt är det dags att försiktigt lätta på kapsylen och föra en brinnande tändsticka mot flaskans öppning. Vad händer?

Fundera på:

• Vad är det som brinner vid nedbrytningen?  
• Vad kan man använda det till?
• Hur påverkar denna gas vår planet om den går ut i atmosfären?

Här finns labben för utskrift

 

Copyright 2017 - Halmstads Energi och Miljö AB