Lektionstips, labbar och övningar

– Livsstil


Nyårslöfte

Varje elev, och du själv, ger ett nyårslöfte för terminen eller läsåret. Löftet skrivs upp, illustreras och undertecknas. Häng upp löftena i klassrummet. Kontrollera med jämna mellanrum hur det går. Är det lätt eller svårt att minska sin konsumtion?

Exempel:

• Jag ska bara äta godis på lördagar och inte köpa mer än jag äter upp och mår bra av.
• Jag ska bara köpa de kläder och skor jag verkligen behöver – ingenting bara för att det är snyggt.
• Jag ska inte ta till mig mer mat än vad jag orkar äta upp.



Fyra hörn-/värderingsövningar

Låt eleverna enskilt eller i grupp fundera över och motivera sina svar muntligt eller skriftligt:

• Är det viktigt att följa modet?
• Är det viktigt att ha den senaste modellen av smartphone?
• Är det viktigt att äga mycket saker?
• Blir man lycklig av att ha mycket prylar, kläder och skor?
• Är det viktigt att ha likadana kläder eller grejer som kompisarna?
• Går det att kombinera de tre stegen av hållbarhet. Vilken del tycker du är viktigast?



Återanvänd dina gamla grejor

Leta igenom klassrummet om det är något som ni hittar som är återanvänt. Samla så många saker som möjligt. Är det något i klassrummet som ni vill lämna vidare till någon istället för att kasta?
Ta med något hemifrån som var ett riktigt dåligt köp. Berätta varför och lämna vidare till återanvändning istället för att kasta.



Deponi

I denna undersökning vill vi visa vad som händer om vi använder oss av avfallstrappans första steg, deponi.  Vi vill också visa att det är viktigt att veta vad man slänger på en deponi. I de flesta länder i världen så hamnar avfallet på deponi, påverkar detta oss i Sverige?  

Det här behöver du:

Jord
Kruka
Krukskärvor
Vattenkanna med stril
Vatten
2 glasburkar
Karamellfärg

Gör så här:

1. Lägg krukskärvorna i bottnen på en lerkruka.

2. Lägg jord i botten på krukan. Färga jorden med karamellfärg och lägg på mer jord.

3. Ställ krukan på glasburken.

4. Vattna och låt vattnet rinna ner genom jorden och droppa ut i glasburken.

5. Jämför vattnet i glasburken med en glasburk med kranvatten.

Fundera på:

• Hur ser vattnet ut? Jämför med kranvattnet.
• Om man släpper ut gifter i naturen eller på soptippen, vad händer då med gifterna när det regnar?

Här finns labben för utskrift

 

Copyright 2017 - Halmstads Energi och Miljö AB